Factors affecting the loyalty of accountants at small and medium enterprises in Dong Nai province
DOI:
https://doi.org/10.61591/jslhu.18.170Keywords:
Loyalty; Influential factors; Small and medium-sized enterprises (SMEs); Dong Nai.Abstract
Employee loyalty is one of the crucial concerns that business managers focus on to retain their workforce. In this study, a quantitative research method was employed to identify the factors influencing the loyalty of accounting staff in small and medium-sized enterprises (SMEs) in Dong Nai province. A total of 427 accounting employees participated in data collection for the study. The results showed that 69.5% of the variation in accounting staff loyalty can be explained by the following factors: welfare, intra-business relationships, income, training opportunities, and career advancement. Based on the research findings, the authors proposed several solutions to help SMEs retain and attract accounting employees in the future, as well as attract and retain the general workforce. These solutions can enhance employee loyalty and job commitment, contributing positively to the sustainable development of businesses.
References
Spector, Job Satisfaction: Application, Assessment, Causes, and Consequences. United Kingdom: Sage Publications Ltd. 1997.
Janet Cheng Lian Chew, The Influence of Human Resource Management Practices on the Retention of Core Employees of Australian Organisations: An Empirical Study. Murdoch University, 2004, July-2004.
Trần Kim Dung và Nguyễn Thị Mai Trang. Ảnh hưởng của văn hóa tổ chức và phong cách lãnh đạo đến kết quả làm việc của nhân viên và lòng trung thành của họ đối với tổ chức, Nghiên cứu khoa học cấp Bộ, 2007, Trường Đại học Kinh Tế TP.HCM, Hồ Chí Minh.
Bùi Thị Minh Thu, Lê nguyễn Đoan Khôi (2016), Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến lòng trung thành của nhân viên tổng công ty lắp máy Việt Nam (Lilama), Tạp chí khoa học đại học Mở Tp.HCM, số11 (2), 2016, Trang 90-103.
Chu Tiến Đạt, Trương Minh Tiến. Các yếu tố tác động đến lòng trung thành và nỗ lực làm việc của nhân viên lĩnh vực công nghệ thông tin trong bối cảnh hội nhập, Tạp chí công thương, 2020, https://tapchicongthuong.vn/bai-viet/cac-yeu-to-tac-dong-den-long-trung-thanh-va-no-luc-lam-viec-cua-nhan-vien-linh-vuc-cong-nghe-thong-tin-trong-boi-canh-hoi-nhap-72734.htm
Nguyễn Minh Tuấn, Phan Vũ Anh Tuấn. Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến lòng trung thành của nhân viên Công ty Cổ phần Việt Nam Kỹ nghệ súc sản. Tạp chí Công Thương. 2020, Số 14, tháng 6 năm 2020.
Trần Văn Thanh và Đào Duy Huân. Phân tich các yếu tố ảnh hưởng đến sự trung thànhcủa nhân viên đối với công ty cổ phần Mía đường Cần Thơ (CASUCO). Tạp chí Nghiên cứu khoa học và Phát triển kinh tế Trường Đại học Tây Đô. 2017. 01: 103-112.
Mai Thanh Hùng, Đặng Trung Kiên (2021), Các yếu tố ảnh hưởng đến lòng trung thành của nhân viên đối với công ty TNHH Điện Thành Vinh, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Số 51, 2021.
Dương Công Hiếu, Nguyễn Thị Hồng Hảo. Phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến lòng trung thành của người lao động. Tạp chí Tài chính doanh nghiệp. 2022, số 11/2022. https://taichinhdoanhnghiep.net.vn/phan-tich-cac-nhan-to-anh-huong-den-long-trung-thanh-cua-nguoi-lao-dong-d34609.html
Nguyễn Đình Thọ. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh, Nhà xuất bản Lao động - Xã hội. 2011.